Kosttilskud & test

Kosttilskud

Mange af os tager kosttilskud uden at vide, om man har behov for det, eller om de hjælper?!

Derfor er det muligt hos mig at købe forskellige test:

  • test af inflammationsgrad;
  • test af vitamin K2- og D3-niveau;
  • en håranalyse for test af 16 mineraler og fem tungmetaller;
  • en zinktest.

Inflammation

Allerførst lidt om inflammation, som er en slags betændelse i kroppen – vel at mærke uden bakterier! Man mener, at 90% af alle sygdomme skyldes inflammation, og det vigtigste og mest elementære, vi kan gøre selv for at forebygge og helbrede, er at spise fede fisk 3-5 gange om ugen. Nemt, ikke? Det er så bare de færreste, der får nok sild, makrel og laks. Derfor er kosttilskud relevant.

omega3 - pure arctic oil

Jeg er glad for varmt at kunne anbefale en super god Omega3-olie! Nemlig Pure Arctic Oil fra Eqology. Den har betydet en kæmpe forskel for mig og min familie og smager tilmed godt, så vi tager den fortsat for at forebygge alskens sygdomme.

Omega3 er en essentiel fedtsyre, dvs. vi SKAL have den tilført via kosten for at holde os sunde og holde sygdom på afstand. Selv WHO (World Health Organization) rådgiver om vigtigheden!

Der findes mere end 100 Omega3-kosttilskudsprodukter på det danske marked! Det er en jungle at finde ud af, om man tager den rette olie, og om dosis er høj nok til én selv. Jeg har sat mig ind i, hvad vi skal se efter.

Den, jeg anbefaler, er norsk; ren; frisk; fuldspektret og højkoncentreret (IKKE opkoncentreret!);  og den er MSC-mærket dvs. der bliver fisket udenom yngelstederne, så kommende generationer også kan få fisk. Den er flydende, hvilket sørger for en høj optagelighed, og så er den produceret ombord på kutteren, der har fanget vildfisken nord for polarcirklen – det sikrer en meget frisk olie, som man slet ikke forestiller sig kommer fra fisk, for den smager som en super god olivenolie! Den kan faktisk bruges i en lækker olie/eddikedressing hældt over din salat! Eller blandet i skyr – så føles skyren dejlig cremet og smager lækkert af citron eller appelsin, som er de to smagsvarianter, olien findes i.

Desuden er det genialt, at man kan tilkøbe en test sammen med olien, så man kan se, hvor meget inflammation har man, og hvor godt beskyttet ens hjerte er mod hjertekarsygdomme, inden man starter på olien, og så lade sig teste igen efter 4-5 måneder for at se, hvor godt olien har hjulpet. Syn for sagn! Fakta på bordet, om man mangler omega3 eller ej! Det kan jeg som bioanalytiker rigtig godt lide! Vi skal kun tage de kosttilskud, vi har brug for.

Denne olie kan i øvrigt tages i så store doser, at den kan virke terapeutisk på mange lidelser! Måske også på det, du døjer med?

I følge EU er denne Omega3-olie god for:

  • Hjernen
  • Synet
  • Hjertet
  • Muskelfunktionen
  • Immunforsvaret
  • Triglyceridniveauet i blodet og blodtrykket.

Pas godt på din krop; den er den bolig, du skal bo i i rigtig mange år; det er meget nemmere at vedligeholde den end at reparere den!  Vær opmærksom på, at vi er IKKE, hvad vi spiser, men vi er hvad dyrene spiser; hvordan afgrøderne dyrkes; og hvad vi optager! Så nogle gange skal der et kosttilskud til.

Ring endelig til mig for mere info på tlf. 91 56 16 46 – det er uforpligtende og gratis at spørge mig.
Vil du bare i gang med Eqologys Pure Arctic Oil, så kan jeg hjælpe dig, eller du kan selv gå ind på  www.eqology.com.  For at registrere dig som kunde, skal du indtaste EQ ID nummer 4301925.

K2 og D3 vitamin

K2 vitamin fra Eqologi

K2-vitamin er populært fortalt det vitamin, der ‘frisker vore blodkar op’ ved at fjerne kalk fra indersiden af blodårerne, så vi undgår åreforkalkning. K2 sørger desuden for at kalken, vi indtager fra f.eks. mad og vand, kommer IND i knoglerne, så vi undgår knogleskørhed. Jeg vil mega gerne undgå knogleskørhed!. Så K2 er et vigtigt vitamin! Og det er D3 også! Det er ligesom K2 en døråbner for, at kalken kan komme ind i knoglerne.
Eqology har også her udviklet en test, så man kan se, om man mangler K2 og D3. Gør man det, så er Eqologys K2+D3 vitamin det rette at tage. Efter en periode med kosttilskuddet tager man så endnu en anonymiseret test for at se effekten. Det er da smart! Mit K2-niveau steg fra 1,0 til 8,8 på fem måneder. Nu må det være endnu højere, for jeg tager fortsat tilskuddet dagligt – og det bliver jeg ved mig – for at ‘blive frisket op’ 😉
Tal med din læge om K2, hvis du tager medicin til forebyggelse af blodpropper. Gør du ikke det, kan du bestille hos mig eller på  www.eqology.com.  For at registrere dig som kunde, skal du indtaste EQ ID nummer 4301925.

Håranalyse af  16 mineraler og 5 tungmetaller

Få kortlagt skævheder i kroppens mineralbalance og tjek for tungmetalforgiftning ved hjælp af en lille tot hår – nemt og smertefrit.

Da håret vokser ca. 1 cm om måneden, vil 3 cm af dit hår (dette målt fra hårbunden og ud), give et billede af kroppens mineralbalance svarende til påvirkningen over de sidste 3 måneder. Dette tilbageblik er vigtigt for at kunne afklare og udrede symptomer og sygdomme.

Hårmineralanalyser har været brugt gennem de sidste 30-40 år, og bliver i dag betragtet som et godt og effektivt supplement til gængse undersøgelsesmetoder som blod- og urinanalyser, der mere giver et her-og-nu billede.

Det er HAIR Scan i Klampenborg, der analyserer håret.

De 16 mineraler, der måles på, er:
Bor, Calcium, Krom, Kobolt, Jern, Kalium, Kobber, Magnesium, Mangan, Molybdæn, Natrium, Nikkel, Fosfor, Selen, Vanadium og Zink.

De 5 tungmetaller, der måles på, er:
Aluminium, Arsen, Bly, Cadmium og Kviksølv.

I rapporten fra HAIR Scan gives også et behandlingsforslag, der inkluderer forslag til kosttilskud, vitaminer og mineraler, som du kan købe i helsekostbutikker.

Zink

Zink er et vigtigt mikronæringsstof for mange biologiske processer, herunder vækst og udvikling, neurologiske funktioner og immunitet, sårheling og vævsreparation. Der er flere tegn på zinkmangel; bl.a. kan hvide pletter på neglene eller vokseværk være tegn på det. Man kan godt have zinkmangel og andre symptomer.
Ved du, om dit zinkniveau er i orden? Det kan dine smagsløg afgøre:-)
Smager zinkopløsningen af ingenting, så har du udpræget zinkmangel.

Her er 5 tegn på, at du måske lider af zinkmangel:

Depression
Zinkmangel kan påvirke din hjerne, hvilket kan føre til mange følelsesmæssige forstyrrelser i dit daglige liv. Vrede, pludselig forskrækkelse, depression og lav tillid samt generel følelsesmæssig ustabilitet er nogle af symptomer, der kan opstå. Det mest almindelige symptom er hyppige humørsvingninger.

Diarré
Mangel på zink forårsager diarré, men hvorfor er uvist. I nogle tilfælde kan diarre tilskud med zink reducere diarréen med 15-18 procent, men zinktilskud bør kun tages efter en konsultation med en praktiserende læge.

Smerter
Zinkmangel kan medføre smertefulde hofte-og knæled. Knoglerne indeholder en stor mængde zink, som medvirker til at de optager kalcium effektivt.

Zinkmangel medfører at knoglerne langsomt risikerer at blive svagere og kan føre til knogleskørhed.

Inflammation
Zink-mangel viste sig i en undersøgelse fra Oregon State University at forringe cellers evne til at reagere på inflammation, som er en slags betændelse, der kan føre til hjertekarproblemer og kroniske sygdomme.

De celler, der styrer inflammation, blev aktiveret og reagerede anderledes på zinkmangel, hvilket får cellerne til at fremme mere inflammation, siger forskerne, der især mener, at zinkmanglen er farlig for ældre, som har et forringet immunsystem.

Undgå zinkmangel

Der er mange gode grunde til hvorfor vi skal have nok zink.
Zink er et vigtigt mineral for at vores krop fungerer, og dermed et lægemiddel til forebyggelse af mange sygdomme. Det vurderer forskerne i en artikel i tidsskriftet Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety, ud fra utallige tidligere undersøgelser.
Zink findes i vore organer, væv, knogler, væsker, ja helt ned på celleniveau. Den største kilde til zink er animalsk protein. Næsten halvdelen af verdens befolkning har en forhøjet risiko for zinkmangel.
Forskerne kom frem til at der især er en sammenhæng mellem zink og otte vitale fysiologiske processer:
Hjernen:
En undersøgelse fra 2010 viste, at blodets zinkindhold er mindre hos patienter med Alzheimers og Parkinsons sygdom; og i et forsøg med mus fra 2005 blev det observeret, at zink virker som et antidepressivt middel.
Hjertekarsystemet:
En undersøgelse fra 2007 viste, at zink er med i reguleringen af det arterielle blodtryk – ved forhøjet blodtryk omsætter os mennesker zink anderledes end ved normalt blodtryk.
Leveren:
Zinkmangel i leveren opstår i forbindelse med skrumpelever; mindre fremskreden alkoholisk leversygdom og ikke-alkoholisk leversygdom.
Graviditet:
En let zinkmangel under graviditeten kan øge sygeligheden hos den gravide; give unormal smagsoplevelse; forlænge graviditeten; medføre ineffektive veer og give blødninger efter fødslen.
Diabetes:
Zink er meget vigtigt i fremstillingen, lagringen og udskillelsen af insulin. For diabetikere med koronararteriesygdom og/eller forhøjet blodtryk og forhøjede niveauer af triglycerider er normalt niveau af zink vigtigt.
Immunsystemet:
Undersøgelser viser sammenhæng mellem zinkmangel i geriatriske patienter og nedsat aktivitet af thymus og nedsat respons på vaccinationer.
Heling:
Zink er en vigtig ingrediens i sårheling – også mavesår (især i den tidlige fase).
Lungebetændelse:
Zink kan i følge en undersøgelse fra 2004 forkorte varigheden af svær lungebetændelse.


Magnesium

Døjer du med kramper? Måske mangler du magnesium….
Der er mange magnesiumvarianter at vælge imellem: Citrat, oxid, sulfat, chlorid. Og der er også forskellige måder at tilføre magnesium på: Indvortes som pulver eller piller; og udvortes via huden som gel, oliespray eller lotion.
Man kan sagtens vide mere om magnesium end jeg gør, men her er noget brugbart info:

Magnesiums egenskaber:

• Aktivator i stofskiftet (enzymer)
• Beskyttelse af hjertet og karrene
• Blødgør muskler og indvolde
• Balsam for nerver og gemyt
Magnesium findes nemt i kosten, men følgende fødevarer er specielt rige på magnesium:
Især grønne bladgrøntsager, bælgfrugter, mørk chokolade, nødder og fuldkornsprodukter er rige på magnesium, mens de primære kilder i kosten er kornprodukter, mælk og grøntsager. Drikkevand indeholder også magnesium i varierende mængder afhængig af hårdheden af vandet. “Hårdt” vand indeholder mest magnesium. Vi optager 20-60 procent af det magnesium, vi spiser https://netdoktor.dk/vitaminer/magnesium.htm
Magnesium kan som nævnt fås som gel, olie eller lotion, da det kan optages via huden. Jeg har købt en lotion, så smører jeg mine underben i efter badet. Den føles god. Min søn er også glad for den mod muskelømhed efter træning. https://dk.pipingrock.com/magnesium-oil/magnesium-lotion-8-oz-41107

 

Husk altid at tage lægen med på råd om kosttilskud, hvis du får en speciel medicin.